4.5/5 - (80 امتیاز)

دکتر فنی

مرکز تخصصی خدمات تاسیسات

به سادگی درخواست خود را ثبت کنید. کارشناسان ما در سریعترین زمان با شما تماس خواهند گرفت.

تعمیر موتورخانه و شوفاژ

زمانی که نام موتورخانه را می شنویم ، فضایی پیچیده و گیج کننده در ذهن ما بوجود می آید.  در صورتی که سیستم پیچیده موتورخانه و تاسیسات از اجزای ساده ای بوجود آمده است که ممکن است در نگاه اول آن را پیچیده جلوه دهد. آگاهی از ساختار موتورخانه کمک می کند که شما بتوانید به راحتی آن را تعمیر و یا نگهداری کنید.

سرویس موتورخانه به اندازه ای حائز اهمیت است که اگر صحیح سرویس شود جلوی بسیاری از خطرات را میگیرد و حادثه های پیش رو را کاهش می دهد.

سال هاست که در سرتاسر جهان برای گرمایش و تولید آب گرم مصرفی از موتورخانه و یا سیستم های گرمایشی دیگر استفاده می شود. که در کشور عزیز ما هم در بیشتر منازل و ساختمان ها و برج های مسکونی از این سیستم گرمایشی استفاده میشود.

که این سیستم علاوه بر مزایایی که دارد معایبی هم دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد. در اینجا توضیحی درباره اینکه موتورخانه چیست و از چه اجزائی تشکیل شده و نحوه استفاده از هر کدام را به طور مختصر برای شما عزیزان توضیح میدهیم.

موتورخانه

موتورخانه چیست ؟

در برخی از ساختمان های تجاری مسکونی و اداری یا… تمامی تجهیزات تاسیساتی گرمایشی در یک فضا قرار می گیرد که این گردآوری در یک مکان کنترل آن را آسان تر می کند. به این محل موتورخانه می گویند.

در موتورخانه قسمت هایی که دارای نشانه های خطر هست باید حداقل هر سال یکبار بررسی شوند. در موتورخانه ممکن است خطرات متفاوتی وجود داشته باشند بطور مثال اگر سیمی بدون عایق وجود داشته باشد ایراد از نوع صوتی می باشد و یا اگر صداهای غیر طبیعی از شیرها و یا صدای ساییدگی، صدای اتصال و از این قبیل صداها می باشد که باید در صورت مشاهده حتما با تعمیرکار تماس بگیرید.

بازدید دوره ای برای موتورخانه سرویس و نگهداری آن به عنوان قلب یک سیستم گرمایشی حائز اهمیت می باشد که این امر باعث افزایش عمر مفید تجهیزات موتورخانه از جمله بویلر منبع آب مشعل و… می شود.

رفع عیب موتورخانه به علت حساسیت آن بیش از هر چیز دیگر نیازمند علم و تجربه تعمیرکار است. افراد نا متخصص باید از دستکاری سیستم به شدت خود داری کنند.

نحوه عملکرد کلی موتورخانه و تاسیسات آن

عملکرد موتورخانه به طور کلی وابسته به سه جزء اصلی است. این سه جزء شامل موارد زیر هستند:

- مولدهای حرارتی

سیستم حرارتی موتورخانه از مولدهای حرارتی دیگ یا همان بویلرها تشکیل شده است.

مبدل های حرارتی

گرمایی که در مولدهای حرارتی بوجود می آید به وسیله مبدل ها به داخل ساختمان وارد می شود. در واقع ، مبدل های حرارتی به دو گروه تقسیم می شوند:

  1. این دسته از مولدها برای گرم کردن آب مصرفی داخل خانه مانند: منابع کویلی ، منابع دو جداره ، آبگرمکن و… استفاده می شوند.
  2. این دسته از مولدها برای گرم کردن واحدهای ساختمان مانند رادیاتورها ، فن کوئل ها و هواسازها به کار می روند.

لوله‌های رابط

این لوله ها سبب انتقال گرمای سیال به مبدل های حرارتی و بازرگرداندن گرما به درون مولدهای حرارتی می شوند.

موتورخانه

انواع موتورخانه ها در ساختمان

موتورخانه ها به چند دسته تقسیم می شوند:

  1. موتورخانه‌های صنعتی
  2. موتورخانه‌های اداری
  3. موتورخانه‌های ساختمان مسکونی
  4. موتورخانه‌های خانگی
  5. موتورخانه‌های بیمارستانی

مزایای نصب تاسیسات موتورخانه

استفاده از موتورخانه ها و تاسیستات آن ها مزایای زیادی دارد که در اینجا به مهمترین آن ها اشاره می‌کنیم:

  1. سبب کاهش هزینه های اولیه ساختمان می شود.
  2. سبب کاهش هزینه های دوره ای ساختمان می شود.
  3. بازده انرژی را افزایش می دهد.
  4. سبب ایجاد شرایط مطلوب در سرمایش می شود.
  5. شرایط کلی ساختمان مانند فشار آب را بهبود می بخشد.
  6. امکان تصفیه آب شرب را فراهم می کند.
  7. سبب جداسازی آب شرب و آب بهداشتی در ساختمان می شود.
  8. در صورتی که ساختمان از طریق چاه یا قنات آب خود را تامین کند ، موتورخانه آب را تصفیه می کند.
طرز کار موتورخانه و تاسیسات آن در ساختمان

اجزای اصلی و مهم موتورخانه

موتورخانه ها از تجهیزات و تاسیساتی ساخته شده اند. قسمت هایی از این تجهیزات از اجزای اصلی موتورخانه هستند. از جمله این تاسیستات می توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- دیگ و بویلر موتورخانه

دیگ ها و بویلرها استوانه هایی هستند که جنس بدنه آن ها از چدن یا فولاد ساخته شده است. این دیگ ها در زیر یک مشعل گازسوز قرار دارند که مایعات موجود در آن ها را داغ می کنند. دیگ های حرارتی مرکزی یکی از رایج ترین و مهم ترین مولدهای گرمایی هستند که سبب تولید انرژی حرارتی و سوخت داخل موتورخانه می شوند. دیگ ها به سه دسته آب گرم ، آب داغ و بخار تقسیم می شوند.

در واقع ، با توجه به نوع آب مصرفی می توانید درجه دیگ ها را تغییر دهید. به عنوان مثال ، درجه آب گرم  (87 درجه سیلسیوس) و درجه آب داغ (200 درجه سیلسیوس با افزایش فشار آب) است که به بخار تبدیل می شود.

در موتورخانه ها معمولا از دیگ آب گرم استفاده می شود. آب گرم یا آّب داغ برای آبگرمکن ها یا شوفاژها و رادیاتورها به کار می رود. دیگ های آب گرم به لحاظ جنس و ساخت به دو نوع چدنی و فولادی تقسیم می شوند.

معمولا در منازل مسکونی از دیگ های چدنی به دلیل مقاومت پایین در برابر فشار و پایین بودن هزینه آن استفاده می شود. در ساختمان های بزرگ و فروشگاه ها از دیگ های فولادی به دلیل مقاومت بالا در برابر فشار آب و همچنین هزینه بیشتر آن استفاده می شود.

2- چیلر برج خنک کننده موتور خانه

چیلر دستگاهی مخصوص برای سرد کردن آب و تولید انرژی سرمایشی است. چیلر به دو نوع جذبی و تراکمی تقسیم می شود.

در چیلرهای جذبی از انرژی جذبی به جای انرژی برق استفاده می شود. این امر سبب شده است که این نوع چیلر در بین مالکان ساختمان های مسکونی و مهندسان مشاور از استقبال زیادی برخوردار شود.

این چیلر در مقایسه با سایر دستگاه ها و کمپرسورها از قطعات متحرک کمتری تشکیل شده است.  چیلرهای جذبی در مقایسه با چیلرهای تراکمی مزیت های بیشتری دارند و به لحاظ اقتصادی به صرفه تر هستند. این چیلرها به دلیل اینکه تحرک زیادی ندارند ، هزینه زیادی برای تعمیر   صرف نمی شود.

چیلر برج خنک کننده موتور خانه

منبع کویل‌دار در موتورخانه

از منبع کویل دار برای تنظیم و گردش هوا ، عناصر سرمایشی و گرمایشی ، فیلتر و صافی ، کم کردن صدا ، تنظیم هوای دستگاه استفاده می شود. منبع کویل دار از طریق اتصال به سیستم تهویه هوای دلپذیر و مطبوعی را در فضای منزل و ساختمان شما بوجود می آورد. در واقع ، فن کویل و هواساز سبب پخش و توزیع سرما و گرما در ساختمان می سود. از فن کویل هم در فصل زمستان برای تامین گرمایش و هم در فصل تابستان برای تامین سرمایش استفاده می شود. آب سرد و آب گرمی که از طریق دستگاه های مولد انرژی از طریق پمپ و لوله های اتصالی به فن کویل می رسد ، پس از عبور از پره های کویل سبب تامین انرژی سرمایشی یا گرمایشی در محیط منزل یا ساختمان شما می شود.

با توجه به مواردی که گفته شد ، یک موتورخانه از تاسیسات و اجزای اصلی تشکیل شده است. این اجزا شامل : مبدل های حرارتی ، مولدهای حراتی ، دیگ یا بویلر ، فن کویل ، مشعل ، چیلر یا خنک کننده ، سیرکولاتور ، سختی گیر آب ، مخزن یا منبع کندانس ، دی ایتور ، منبع وابسته به انبساط سیال ، لوله های انتقال دهنده ، ترمینال های سرما و گرما ، سیستم کنترل هوشمند ، سوپاپ ، مخازن آب بهداشتی و تفکیک آب تشکیل شده است.

طرز کار موتورخانه و تاسیسات آن در ساختمان

طرز کار موتورخانه و تاسیسات آن به این صورت است که پس از اینکه آب از قسمت سختی گیر عبور کرد و وارد بویلر یا همان چیلر شد ، آب گرم یا آب سرد وارد لوله های اتصال جداگانه ای می شود. پس از آن آب وارد پمپ می شود. پمپ آب سبب پمپاژ آب به تمامی لوله های آب گرم و آب سرد می سود. سرمایش و گرمایش آب به وسیله فن کویل و شوفاژ تامین می شود. پس از اینکه آب در سیستم های سرمایشی و گرمایشی تامین شد ، فضای ساختمان یا منزل شما در فصل زمستان ، گرم و در فصل تابستان ، سرد و خنک می شود.

برخی از خدمات ما برای موتورخانه عبارتند از :

  • سرویس بویلر
  • تعویض شیر فلکه
  • تعمیر منبع گالوانیزه
  • تعویض دیگ و پره ها
  • سرویس مشعل موتورخانه
  • تعمیر منبع دوجداره آب گرم
  • تنظیم درجه دیگ و پمپ
  • سرویس و نگهداری پمپ
  • سرویس و عایق کاری لوله ها
  • سرویس و نگهداری شیر برقی مشعل گازی
تعمیرات موتور خانه و تاسیسات

خدمات سریع

می دانیم که با توجه به اهمیت تاسیسات ساختمان، بروز اشکال در این سیستم ها می تواند باعث سلب آرامش شما عزیزان شود. بنابراین ما  ارائه خدمات سریع در کمترین زمان ممکن را سرلوحه کار خویش قرار داده ایم. دکتر فنی با بهره بری از 345 متخصص ماهر در زمینه های کاری خود توانسته است در اکثر مناطق شهر تهران، شعباتی دایر کند تا در کمترین زمان ممکن، به درخواست مشتریان عزیز پاسخگو باشد.

صرف هزینه کمتر

دکتر فنی با در نظر داشتن وضعیت اقتصادی کشور با منصفانه ترین تعرفه ممکن اقدام به ارائه خدمات تخصصی می نماید. در نظر داشته باشید دکتر فنی با تکیه بر دانش فنی بالا و استفاده از به روز ترین تجهیزات در صورت نارضایتی مشتریان خود از ارائه خدمات کارشناسان، گارانتی بازگشت وجه را در نظر گرفته است. از این رو بدون کوچکترین رسیک قیمت و کیفیت می توانید با ما در ارتباط باشید تا در حل مشکلات کنارتان باشیم.

کارشناسان متخصص

دکتر فنی بارائه خدمات به صورت تخصصی قصد دارد قدمی در جلوگیری از ارائه خدمات نادرست و پرهزینه توسط تعمیرکاران مبتدی و سودجو بردارد.همکاران ما از بهترین متخصصان صنعت تاسیسات در اقصی نقاط شهر تهران هستند،که دارای مدارک فنی حرفه ای مرتبط،حداقل ۵ سال سابقه کار و گواهی عدم سوع پیشنیه می باشند و نیز موفق به کسب استاندارد های دکتر فنی طی آزمونهای تخصصی و دوره ای شده اند.

ضمانت خدمات

دکتر فنی با ارائه تضامین مورد رضایت کارفرما که برای انجام هر چه بهتر پروژه صورت می گیرد، تلاش بر ایجاد آرامش و نداشتن استرس کارفرمایان عزیز دارد. ازجمله این تضامین می توان گارانتی ۳۰ روزه خدمات و تضمین بازگشت وجه در صورت نارضایتی مشتریان نام برد . ما همواره با توجه به حساسیت کار در زمینه تاسیسات و خسارات جبران ناپذیری که می تواند به وجود آورد، برای تمام خدمات خود ضمانتی در خور در نظر گرفتیم.

یک مشاوره خوب حق شماست

با ما تماس بگیرید تا رایگان شما را راهنمایی کنیم

مراحل انجام کار

از در خواست تا رضایت

مرحله اول

در این مرحله می توانید درخواست های خود مبنی بر نصب، سرویس و نگهداری و یا تعمیرات (پکیج، کولر گازی، تاسیسات و موتورخانه) خود را به صورت آنلاین در وب سایت  و یا به صورت تلفنی با کارشناسان فنی مجموعه ثبت نمایید.

مرحله دوم

کارشناسان دکتر فنی با در نظر گرفتن نوع دستگاه مورد نظر، برند تجهیزات و دستگاه، ایرادات احتمالی که موجب شده روند کار دستگاه با اخلال روبرو شود و لوکیشن، درخواست شما را به بهترین تکنسین واجد شرایط تخصیص می دهند.

مرحله سوم

توضیحات کامل از شرح خرابی به یکی از بهترین تکنسین های مجموعه دکتر فنی ارجاع داده می شود و ایشان جهت هماهنگی با شماره ای که در اختیار کارشناسان قرار داده اید تماس خواهد گرفت تا در زمان مورد نظر شما به محل مراجعه کند.

مرحله چهارم

تکنسین در زمان مقرر در محل حضور یافته و تمامی هزینه ها را برآورد می کند و به اطلاع مشتری می رساند، در صورت رضایت مشتری اقدام به انجام کار می نماید و بعد از انجام کار و دریافت گارانتی کتبی،هزینه به تکنسین پرداخت می شود.

مرحله پنجم

پس از اتمام کار توسط کارشناسان تیم خدمات، از طرف تیم ارزیابی مجموعه دکتر فنی، در جهت نظر سنجی و اطمینان از رضایت مشتری از خدمات مجموعه و رعایت اصول بهداشتی و فنی تماس گرفته می شود. تا از  روند کار اطمینان حاصل شود.

سوالات پرتکرار

هزینه تعمیرات موتور خانه و تاسیسات به عوامل مختلفی از جمله علت خرابی دستگاه، نیاز به تعویض یا تعمیر قطعات و… بستگی دارد و بعد از عیب یابی و بررسی دستگاه توسط متخصص به شما اعلام خواهد شد. تمامی هزینه های دریافتی از شما منصفانه و تحت نظارت این مجموعه می باشد و پس از پایان کار هزینه از شما دریافت خواهد شد.

تمامی خدمات ارائه شده توسط این مرکز شامل 30 روز گارانتی می باشد و در صورت بروز مجدد مشکل، با اعزام مجدد تکنسین و بدون دریافت هزینه مشکل دستگاه را به صورت کامل برطرف می کنیم.

ثبت درخواست دریافت خدمات کاملا رایگان می باشد و شما میتوانید به صورت آنلاین و یا تماس تلفنی درخواست خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در سریعترین زمان ممکن جهت هماهنگی با شما تماس حاصل نمایند.

زمان مراجعه متخصص توسط شما تعیین می شود و باتوجه به اینکه نزدیکترین تعمیرکار باتجربه و واجد شرایط برای برطرف کردن مشکل دستگاه شما تخصیص داده می شود امکان ارائه خدمات در کمتر از چند ساعت فراهم است.

جلب رضایت مشتری و ارائه خدمات باکیفیت از مهمترین اهداف دکتر فنی می باشد و به همین دلیل تمام خدمات این مرکز شامل گارانتی 30 روزه می باشد. در صورتی که از خدمات ارائه شده توسط متخصصان ما راضی نباشید، مشکل از طریق واحد خدمات مشتریان پیگیری و رسیدگی خواهد شد.

دکتر فنی بر خلاف سایر برند های خدماتی که به صورت واسطه بین مشتری و تکنسین می باشند، توسط متخصصان خود ارایه خدمات می نماید.بنابراین ما بر روند ارایه خدمات نظارت کامل داریم.

ما میخواهیم انتخاب اول شما باشیم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

تعمیر انواع موتورخانه و تاسیسات ، سریع و در محل شما

ما ۳۰ روز به شما گارانتی کتبی می دهیم.