آشنایی با طرز کار موتورخانه

طرز کار موتورخانه

موتورخانه با یک کارکرد آسان صورت می پذیرد؛ چراکه عملکرد ان در سه بخش: حرارت، مولدهای حرارتی و لوله های رابط انجام می گردد. شما با آشنایی، عملکرد و طرز کار موتورخانه می‌تواند به نگهداری و تعمیر تاسیسات موتورخانه آشنا شده واز هزینه‌های خاص و خسارات تعمیرات جلوگیری به عمل آورید؛ چراکه شاید برای بسیاری از افراد موتورخانه و تاسیسات یک مسأله گیج کننده و پیچیده محسوب شود در صورتی که این چنین نیست و شما می توانید یک طرزکار آسان را برای آن در نظر بگیرید.

سیستم موتورخانه که برای گرمایش مرکزی ساختمان آن را می شناسند باعث می شود تا هر واحد ساختمان مجبور نباشد تا به نصب پکیج و آبگرم اختصاصی اقدام کند. از جمله اجزای سیستم موتورخانه میتوان به دیگ آب موتور، منبع کوئل، مشعل نصب شده روی دیگ، منبع انبساط، پمپ سیستم لوله های نصبی بین اجزای سیستم موتورخانه و انتقال دهنده به طبقات چیلر، سیستم کلکتور و سیستم هوشمند اشاره نمود.

برای آشنایی با طرز کار موتورخانه باید اجزای زیر بررسی شود:

  1. دیگ آب
  2. مشعل
  3. منبع کوئل
  4. منبع انبساط
  5. پمپ
  6. لوله های نصبی

طرز کار موتورخانه

دیگ آب

داحل دیگ آب باید کاملا پر باشد تا بتوانند به واسطه مشعل گرمی مورد نیاز خود را بدست آورد. توجه داشته باشید که با پره‌های جداگانه به واسطه دیگ جمع کن بین پره ها اتصال به وجود می آید و شما باید به اندازه ساختمان توجه کنید تا بتوانید از یک دیگ مناسب استفاده کنید. آبی که در درون دیگ گرم می شود را مستقیم می‌توان به رادیاتور انتقال داد.

مشعل

مشعل برای گرم کردن آب درون دیگ مورد اتسفاده در موتورخانه مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که عملیات شروع می شود دمای آب نیز افزایش پیدا می‌کند. ترموستات یک دمای معین را مشخص میکند، با رسیدن مشعب به آن دما، مشعل خاموش می شود و آن هنگام که از دمای پایین می آید دوباره مشعل کار و فعالیت خود را آغاز می‌کند.

منبع کوئل

به واسطه منبع آب زمانی که درون دیگ بخار گرم می شود وارد لوله های مسی می گردد. لوله های مسی با قرار گیری دور منبع کار خود را آغاز می کنند. عمدتاً آبگرم درون این لوله ها قرار میگیرند و به شکل غیر مستقیم منبع کولر را گرم کرده و این آب گرم به درون واحدها راه پیدا می کند. شما برای مصرف و همچنین شستشوی خود از این آب در این نوع لوله استفاده می‌کنید و آبی که از موتور خانه به دست شما می رسد از این طریق حاصل می شود.

منبع انبساط

منبع انبساط را باید در پشت بام قرار دهید تا آب خارج شده اضافی که در داخل دیگ قرار دارد به منبع انبساط منتقل شود و مورد نگهداری واقع گردد. با کاهش آب دیگ، منبع انبساط آب به حدی تزریق می‌شود و این چنین است که سیستم با روال عادی کار خود را انجام میدهد. اینچنین طرز کار موتورخانه ادامه پیدا میکند.

طرز کار موتورخانه

پمپ

اما برای فشار بالای آب و همچنین گردش آب سیستم موتورخانه استفاده از پمپ ضروری است. به خاطر سیستم گردش آب و آب گرم داخل دیگ، کارایی پمپ مشخص می‌شود.

لوله های نصبی

اما به واسطه لوله های نصبی شما این اختیار را دارید که بخشهای مختلف موتورخانه را به یکدیگر متصل کنید. لوله کشی در موتورخانه عملکرد مهمی را دنبال میکند که اگر افراد بدون تجربه و تخصص آن را انجام دهد، تعمیرات زیادی به واسطه خرابی و مشکلات بزرگ ایجاد می وشد که باید هزینه تعمیراتی بالایی را در نظر گرفت.

اهمیت هواکش در فضای موتور خانه

توجه داشته باشید که برای نگهداری از تاسیسات ساختمان موتورخانه از اهمیت بسیار بالایی به وجود می‌آید، که البته هواکش‌هایی درون فضا نصب می شوند و از حرارت و گرم شدن بیش از حد فضا جلوگیری به عمل می آورند که طرز کار موتور خانه روال اصلی خود را به دست آورد.

تمامی سیستم های سرمایشی و گرمایشی ساختمان در موتور خانه وجود دارد که هر گونه مشکل صددرصد به دیگر قطعات نیز اختلال وارد میکند که برای گرم نگه داشتن آب در فصل زمستان و خنک شدن در تابستان  بدون شک وجود هواکش انتخاب معقولانه و فنی به حساب می‌آید. با وجود چند دیگ آب گرم در موتور خانه قطعا شما باید از هواکش‌های مجزا برای کارایی دیگ ها استفاده کنید.

نکات ضروری برای نگهداری قطعات موتور خانه

سعی کنید لوله های رفت و برگشت در مقابل هر نوع حرارت و گرما حفاظت قابل قبولی را از خود ارائه دهند، تا این چنین از هرنوع اتلاف انرژی بتوان در تاسیسات موتورخانه به نحو احسن جلوگیری نمود و از لوله های رفت و برگشت باید استفاده کرد. اما دمای فضای موتورخانه با یک دمای کاملا استاندارد باید روال خود را به پایان برساند.

طرز کار موتور خانه به شکل اصولی اینگونه روال خود را در پیش میگیرد. خیلی گرم بودن و یا سرد بودن تنها باعث فشار به قطعات موتورخانه میشود و شما باید مشعل را به فردی ماهر بسپارید که آن را به نحو احسن برای شما تنظیم کند.

طرز کار موتورخانه

 البته برای کنترل دمای آب گرم استفاده از سامانه هوشمند امری ضروری محسوب می شود و این چنین است که دما با فضا خود را وفق میدهد و شما هر چند وقت یکبار باید سرویس موتورخانه را در برنامه اصلی خود جای دهید؛ چراکه رسوب‌گیری دیگ باعث می‌شود تا چرخه آن به نحو احسن انجام نپذیرد که برای نگهداری صحیح و طولانی مدت موتور خانه باید به این نکات توجه کنید.

کلام آخر

شما در این مقاله با طرز کار موتور خانه آشنا شده اید. بهتر است بدانید که نگهداری تاسیسات ساختمانی کار سختی نیست و تنها باید از افراد باتجربه کمک بگیرید تا در صورت لزوم تعمیرات را به نحو احسن برای شما انجام دهند؛ چرا که به هر دلیلی ممکن است موتور خانه نیاز به تعمیر و سرویس داشته باشد، که شما از سرویس دوره ای که یکی از مهم‌ترین موارد است نباید غافل شوید که صددرصد هر کدام از قطعات را باید در فضای موتور خانه مورد استفاده قرار دهید.

چرا که اگر قطعات چرخه اصلی خود را حفظ نکنند، شما نمی‌توانید به نحو احسن از خدمات موتور خانه استفاده کنید. وجود تجهیزاتی مانند انواع دیگ، چیلر، فن کویل و مشعل صددرصد به طرز کار صحیح موتور خانه کمک میکند.

روشن کردن شوفاژ موتورخانه ، موتورخانه ساختمان مسکونی ، راه اندازی شوفاژ موتورخانه ، موتورخانه خانگی ، دیگ موتورخانه ، آموزش راه اندازی موتورخانه

دیدگاهتان را بنویسید