تاسیسات برقی موتورخانه

بدون هیچ اغراقی موتورخانه جزء قسمت های مهمی است که تاسیسات در آن نقش مهمی را ایفا می کند. مکانی مانند موتورخانه می‌تواند به عنوان یک کنترل کننده قوی سیستم گرمایشی و سرمایشی ساختمان را به بهترین شکل ممکن هدایت کند. هر گونه مشکل یا عیب و ایراد باعث می‌شود تا وسایل از سمت و سوی روال کار خود دور شوند و به همین خاطر شما باید به نحوه کار و فعالیت تاسیسات برقی موتورخانه باید توجه بسیار ویژه‌ای داشته باشید.

تمامی وسایلی که در موتورخانه قرار می‌گیرد باید سالم باشند تا با شیوه کاری اصولی خود بتواند خدمات استانداردی را در اختیار افراد قرار دهد. نکات کلیدی خاصی برای طراحی هر کدام از وسایل در نظر گرفته شده است و به همین دلیل باید دقت و احتیاط برای حفظ هر چه بهتر این وسایل را از یاد نبرید تا در طولانی مدت قادر باشید به نحو احسن از انواع سیستم های گرمایشی و سرمایشی در منزل و محیط کار خود استفاده کنید.

مدیریت آسان وسایل و تجهیزات موتورخانه

در بسیاری از ساختمان‌ها تجهیزات و وسایل خاصی را در یک فضای خاص نگهداری می کنند که مدیریت، کنترل و تعمیر هر کدام از وسایل آسان تر و راحت تر انجام پذیرد. به محل قرار دادن تمامی تجهیزات و وسایل موتور خانه گفته می شود که بسیاری از دستگاه های مکانیکی و کنترل کننده های الکتریکی در موتورخانه باعث می‌شود تا سر و صدای بسیار زیادی در این محیط به وجود آید و به همین دلیل، شما باید شیوه خاصی را برای کنترل هر چی بهتر سر صدا نیز به کار بگیرید.

تاسیسات برقی موتورخانه باعث می‌شود تا تمام تجهیزات بتواند یک هدف خاص را دنبال کند و همچنین شما گرمایش و سرمایش قابل قبولی را در محیط کار و منزل خود احساس کنید. اما در هر صورت وجود وسایلی مانند دیگ، چیلر، لوله و مشعل جزء مهمترین قطعاتی هستند که شما باید به شیوه کار هر کدام آشنا باشید.

تجهیزات موتورخانه

چیلر و دیگ

دیگ بخار یکی از مهمترین وسایل در تاسیسات موتورخانه است که شما می توانید انرژی حرارتی را کنترل کرده و وابسته به نوع مصرف آب، روال کار بهتری را در نظر بگیرید. دیگ آبگرم از جنس های چدن و فولاد ساخته می شود و کارکرد آن بسیار برای موتورخانه مهم است. چیلر را شما می توانید در دومدل جذب و تراکم از آن استفاده کنید.

به خاطر مصرف بالای برق استفاده از چیلرهای تراکمی یا کمپرسوری بسیار مورد توجه قرار گرفته است؛ چرا که این مدل چیلر از انرژی برق برای مصرف بالای خود صرف نظر میکند و از انرژی حرارتی برای تولید سرما استفاده می‌کند. شما قطعات محرک بسیار کمی را می‌توانید در چیلر مشاهده کنید که چرخش پمپ باعث می‌شود هزینه تعمیرات به شدت پایین بیاید. شما بدون لرزش و یا هرنوع هزینه تعمیرات خاص قادر هستید از چیار استفاده نمایید.

چیلر و دیگ

تاسیسات هوشمند

با وجود اهمیت تاسیسات برقی موتورخانه موتورخانه هوشمند نیز به روی کار آمده اند. برخی از سیستم ها به صورت هوشمند می‌توانند در فضای موتورخانه به کاکرد خود ادامه دهند که انواع سنسورها در هر شرایطی سیستم خاصی را به نمایش بگذارد. بدین ترتیب مصرف سوخت کمتری با استهلاک پایین‌تر برای تجهیزات مشاهده و مورد بررسی قرار میگیرد. مشعل را به صورت کاملا اصولی با یکدیگر تطابق میدهد مهمتر از همه از آن را به شکلی خاص گره میزند. این نکات برای بهینه‌سازی موتورخانه می‌تواند نکات مهم و قابل توجهی باشد. استفاده از کنترل هوشمند برای جلوگیری از  مصرف برق زیاد صددرصد می‌تواند مهم و کلیدی به حساب آید.

تاسیسات هوشمند

تجربه و تخصص

سعی کنید تاسیسات برقی موتور خانه را به افراد ماهر و متبحر در این کار بپردزاید. هرنوع عدم تجربه و رعایت قوانین و استانداردها صددرصد مشکلات بسیار جدی را به همراه می‌آورد و به همین دلیل از سیم کشی تاسیسات ساختمان را باید به شکل درست مورد کاربرد قرار دهید تا قلب ساختمان شما یعنی موتورخانه بتواند با کیفیت بیشتری کار خود را به نمایش گذاشته و ادامه دهد و به همین خاطر تمامی سیم کشی باید با جعبه تقسیم و با استاندارد اصلی به ثمر برسد.

استفاده از مقطع های مناسب باعث می‌شود تا به صورت کاربردی شما بتوانید سیستم آبی کولر را مورد بررسی قرار داده و همچنین به واسطه فاصله کلید ها و پریز ها را به شکل درست به نصب بپردازید. فاصله جعبه فیوز از هر لحاظ  باید یک فاصله استاندارد باشد و برای سیم کشی موتور خانه سعی کنید قدم به قدم و مرحله به مرحله رو به جلو حرکت کنید.

تابلو برق تاسیسات موتورخانه

وجود تابلو برق در موتورخانه را جدی بگیرید؛ چرا که تابلو برق به صورت فازی می‌تواند کارکرد اصلی را به نمایش بگذارد و اگر شما سعی کنید از لوله جداره دار استفاده کنید، بدون شک این کار باعث می‌شود تا در محیط مناسب شما را در برگیرد و دمای محیط تاثیر و عملکرد وسایل را تامین کند.  

روشن و خاموش کردن مشعل ها برای تهویه هوا باید از یک فن منبع اصلی خود را تامین کند و همچنین برای حالت دستی از وجود فیوز مینیاتوری تک فاز غافل نشوید و برای برای قطع و وصل خط سه فاز با کنتاکتور اینکار را انجام دهید و خاموش روشن کردن خط تکفاز باعث میشود تا کنتاکتور سه فاز بتواند روال کار را به درستی انجام پذیرد.

تابلو برق تاسیسات موتورخانه

کلام اخر

ما در این مقاله در مورد تاسیسات برقی موتور خانه  با شما صحبت کردیم.آشنایی با روال کار وسایل برقی مانند تابلو برق در موتورخانه بسیار مهم است. بدین ترتیب  وسایل سرمایشی و گرمایشی کار خود را به صورت مدیریت شده انجام میدهند و چنانچه شما از وسایل مرغوب و استاندارد بالا استفاده نکنید، احتمالا خسارت و مشکلات بزرگ تر به وجود آیند.

سعی کنید توصیه ما را جدی گرفته و در تاسیسات موتورخانه همیشه از وسایل استاندارد و باکیفیت استفاده کنید و در صورت خرابی هرکدام از وسایل سعی کنید از همان ابتدای کار به افراد ماهر و متبحر در این زمینه مراجعه کنید. تعمیرات یک کار تخصصی است و سرویس دوره ای موتورخانه نیز جزء فعالیت های بسیار مهم و کاربردی است که نباید از آن غافل شد تا به این صورت همیشه موتورخانه به درستی کار خود را انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید