تعمیر حسگر شعله پکیج ایران رادیاتور

در این مقاله وب سایت دکتر فنی سعی داریم شما را با نحوه تعمیر حسگر شعله پکیج ایران رادیاتور بیشتر آشنا کنیم. پس با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

وظیفه حسگر شعله پکیج چیست؟

حسگرهای شعله دستگاه های ساده می باشند که برای تایید باز بودن دریچه گاز و در و تنها در صورت وجود آتش سوزی طراحی شدند و از جمع شدن گاز های مضر جلوگیری خواهند کرد. این حسگرها معمولا در پکیج های مدرن و سایر سیستم های گرمایش گاز سوز وجود دارد. مشکلات حسگرهای شعله یک اتفاق رایج میباشد و نیاز به تعمیر پکیج به صورت پیچیده نخواهد داشت.

اگر شعله پکیج به‌مرورزمان فرسوده شده است که این فرسودگی در بیشتر مواقع  مشکل از  کثیف شدن آن خواهد بود. این حسگرها به صورتی طراحی شده اند که تحمل کمی برای خواندن تغییر را داشته و ممکن است که با کوچکترین پوشش کربنی اشتباه خوانده شوند. بیشتر پکیج هایی که در مناطق گرد و غباری مثل: زیر زمین یا اتاق های رختشویی قرار دارند ذرات معلق هوا به راحتی به این حسگر خواهند چسبید و در نهایت این ذرات سوخته و باعث تجمع کربن خواهند شد.

زمانی که حسگر شعله پکیج خراب میشود اگر با تمیز کردن حسگر پکیج به حالت عادی خود بر نگردد باید آن را عوض نمود و باید توجه اگر حسگر شعله با تمیز کردن عملکرد خود را انجام ندهد باید به کمک متخصصین حرفه ای پکیج مورد بررسی قرار بگیرد تا مشکل به وجود آمده برطرف شود. بدون حسگر شعله پکیج زمانی که احتراق وجود نداشته باشد گاز منتشر شده و گاز های خطرناکی تجمع پیدا کرده و اگر پکیج شعله دارد کثیف باشد  و حسگر شعله آن را تشخیص ندهد، به  طور خودکار واحد گرمایش پکیج خاموش میشود.

در بیشتر مواقع خاموش شدن پکیج، در حالت احتراق ایمنی قرار خواهد گرفت. دستکاری کردن به صورت مداوم حسگر شعله در پکیج می تواند مشکلات زیادی را در قطعات پکیج به وجود بیاورد و کارایی حسگر پکیج را کاهش دهد.

 باید برای تشخیص  خرابی حسگر شعله موارد زیر را انجام داد:

  •  برق پکیج قطع شود.
  •  شیر گاز بسته شود.
  •  پیچ  نصب بیرون آورده شود.
  • و در آخر حسگر به بیرون آورده شود.

در اینجا باید حسگر شعله پکیج مورد بررسی قرار بگیرد اگر عایق آن دستکاری نشده باشد، اما سوخته یا کمی خورده باشد، ممکن است که فقط نیاز به تمیز کردن داشته باشد اما در صورتی که عایق حسگر قطعاتی از دست رفته یا ترک خورده داشته باشد باید حسگر تعویض گردد.  عوض کردن حسگر شعله یک روش بسیار ساده است اما بهترین گزینه  این است که این  کار توسط متخصصین  مربوطه انجام شود تا مشکلات بیشتری به وجود نیاید.

 

عملکرد حسگر شعله پکیج ایران رادیاتور

میله یون که به آن الکترود یون یا حسگر شعله پکیج می گویند، مثل ترموکوپل عمل کرده و برای تشخیص دادن شعله از آن استفاده می شود. اما تفاوتی که بین حسگر شعله و ترموکوپل است حسگر شعله از ترموکوپل مقاومت بیشتری دارد. اگر الکترود یون پکیج آسیب ببیند ایجاد شعله در پکیج به خوبی تشخیص داده نشده و در آخر پکیج خاموش می گردد .

محل نصب حسگر تشخیص شعله بر روی مشعل و در کنار الکترود جرقه زن است با تشکیل شدن شعله و داغ شدن نوک میله جریان در حد میکرو آمپر به برد ارسال می گردد و هنگامی که برد این جریان را دریافت میکند به تشکیل شدن شعله عمل می‌کند زمانی که مسیر شیر برقی گاز  باز است، این جریان را تحت کنترل قرار دارد.

 

علائم خرابی حسگر شعله و نیاز به تعمیر پکیج ایران رادیاتور

با گرم شدن حسگر شعله جرقه زدن پکیج باید حتما به پایان برسد و شعله به صورت ثابت و پایدار باقی بماند این هم نشان دهنده این است که الکترود تشخیص شعله سالم است و و اگر چنین چیزی نباشد نشان دهنده این است که در حسگر شعله ایرادی به وجود آمده است.

 اگر با تشکیل شدن شعله و گرم شدن الکترود تشخیص شعله جرقه زن قطع نگردد، باید حتماً برد اصلی پکیج مورد بررسی قرار بگیرد و همچنین اگر برق ورودی به ترانس جرقه زن ۲۲۰ ولت باقی بماند برد الکترونیک آن معیوب است. زمانی که میله یون پکیج و الکترود تشخیص شعله معیوب باشد پکیج جرقه زده و شعله روشن خواهد شد، اما جرقه زن به هیچ عنوان قطع نمی شود و شعله همراه با جرقه زن قطع می گردد. پس در این حالت پکیج خطای عدم تشخیص شعله را نمایان میکند.

به صورت یکسره کار کردن فن دستگاه ممکن است که ایرادی در حسگر شعله پکیج به وجود آمده باشد، در این حالت پکیج به صورت مداوم کار کرده اما دستگاه روشن نمی شود وجود اکسیدگی در میله یون پکیج باعث می شود که در عملکرد آن نقصی به وجود بیاید و مانع از روشن شدن دستگاه گردد.

 خاموش و روشن شدن مداوم پکیج یکی از عواملی است که ممکن است این مشکلات را به وجود بیاورد از جمله: نوسان در فشار گاز پکیج ایران رادیاتور، کم بودن میزان آب در مدار گرمایش که معمولا مشکلات رایج خرابی حسگر شعله پکیج است.

 تعمیر حسگر شعله پکیج ایران رادیاتور

تعمیر حسگر شعله پکیج ایران رادیاتور

برای تعمیر کردن حسگر شعله پکیج باید اجازه داد که میله خنک شود و بعد با کمک یک سنباده روی میله یون یا حسگر شعله را تمیز نمود. اگر این کار صورت بگیرد در بیشتر موارد نیاز به تعویض حسگر شعله پکیج نخواهد بود و حتی  تمیز کردن مجدد آن می تواند حسگر شعله به خوبی کار کند. اما در برخی از موارد با تمیز کردن مشکل برطرف خواهد شد و حتماً باید حسگر شعله پکیج عوض شود.

 

کاربرد حسگر شعله پکیج ایران رادیاتور

اولین نکته ای که باید در مورد این قطعه دانست فرقی نخواهد کرد که پکیج با چه قیمتی و از چه برندی باشد، حسگرهای شعله در تمامی پکیج ها وجود داشته و کار یکسان را انجام خواهند داد این قطعه شعله را تشخیص داده و سوختن درست آن را تحت کنترل خود قرار می‌دهد حسگر شعله تشخیص شعله را به وسیله برد ولتاژ متناوبی که در بین آن و بدنه مشعل  به وجود می‌آید انجام می دهد.

بعد از تشکیل شدن شعله مولکول های هوا بین الکترون و مشعل یونیزه شده و در هوا به جریان در می آید و ‌در اینجا جذب قطب مخالف خواهند شد. این کار توسط حسگر شعله ایجاد شده  و باعث می شود که جریان الکتریسیته به وجود می‌آید و در نهایت سوختن مدام شعله را تایید می کند. حداقل شدت جریان تشخیص شعله باید از نیم آمپر بیشتر باشد و حدود ۱ الی ۷ آمپر باشد.

باید گفت اگر جریان از حداقل که گفته شده کمتر باشد تشخیص شعله انجام نگرفته و برد پکیج دستور خاموشی را خواهد داد. همچنین اگر در کارکرد این قطعه اختلالی به وجود بیاید پکیج به صورت متناوب خاموش شده و آب را گرم نخواهد کرد. پس باید قبل از تعمیر یا تعویض آن میله حسگر شعله پکیج مورد بررسی قرار بگیرد. باید در نظر گرفت در هنگام تست حسگر شعله پکیج نباید هیچگونه اتصالی با بدنه و قسمتهای سرامیکی وجود داشته باشد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید