نحوه عیب یابی، تعویض با تعمیر شیر اطمینان سه بار پکیج

تعمیر شیر اطمینان سه بار پکیج

امروزه در اکثر خانه ها شاهد وجود سیستم گرمایشی پکیج می باشیم. تعمیر شیر اطمینان سه بار پکیج قطعه ای بسیار مهم در پکیج ها به شمار می رود و خراب شدن آن موجب بروز مشکلات فراوانی در پکیج می شود.  به همین دلیل لازم است با نحوه ی تعمیر شیر اطمینان سه بار پکیج آشنا باشید.

در این مطلب قصد داریم تا پس از بررسی کلی راجع به وظایف شیر اطمینان سه بار در پکیج به بیان راه هایی برای تعمیر آن بپردازیم.

پس اگر قصد تعمیر شیر اطمینان سه بار پکیج را دارید و یا تنها خواستار بالا بردن اطلاعات خود در این زمینه می باشید پیشنهاد می شود که به ادامه ی مطلب توجه نمایید.

تعمیر شیر اطمینان سه بار پکیج

وظایف شیر اطمینان سه بار پکیج

شیر سه بار یا شیر اطمینان پکیج یکی از قطعه های خیلی مهم و کاربردی در پکیج ها به شمار می رود.

اگر در پکیج ها فشار بار پکیج به حدی بالا رود که از تحمل قطعات پکیج خارج باشد موجب رساندن آسیب جدی به آن ها می شود.

قطعات پکیج تحمل فشار بیشتر از 5/3 بار را ندارند. به همین منظور قطعه ی شیر اطمینان سه بار در پکیج ها تعبیه شده است که  وظیفه ی آن جلوگیری از بالا رفتن فشار  بیش از حد ممکن می شود.

این شیر دارای یک فنر و یک دیافراگم لاستیکی می باشد. این فنر تحمل فشار را تا 5/2 بار را  دارد و در صورتی که فشار از این مقدار بالاتر رود آب اضافی جمع می شود و مسیر شیر باز شده و از طریق آن به بیرون ریخته می شود.

با این توضیحات سلامت شیر اطمینان سه بار پکیج از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین جهت لازم است با نحوه تعمیر شیر اطمینان سه بار پکیج آشنا باشید

تا بتوانید نسبت به تعویض و تعمیر آن اقدام نموده و از بروز هر گونه مشکلات جدی در پکیج خود پیشگیری نمایید.

علائم خرابی شیر اطمینان سه بار پکیج

پیش از بررسی نحوه ی تعمیر شیر اطمینان سه بار پکیج لازم است بدانید که آیا علت بروز مشکل در پکیج شما به خرابی این شیر مربوط می شود یا نه.

البته باید دقت داشته باشید که بررسی شیر اطمینان سه بار پکیج لازم است حداقل یک بار در ماه انجام شود. زیرا گاهی ممکن است این قطعه بدون داشتن هیچ علائمی دچار مشکل شده باشد.

برای مثال اگر فشار سنج پکیج روی علامت 2 باشد و پکیج هم چنان به کار خود ادامه دهد باید به سلامت شیر اطمینان مشکوک شد.

اما در حالت کلی می توان نشت شیر را علامت اصلی وجود مشکل در شیر اطمینان سه بار پکیج به شمار آورد. در این صورت لازم است هرچه سریع تر نسبت به تعویض یا تعمیر شیر اطمینان سه بار پکیج اقدام نمایید.

یکی از مشکلات مربوط به شیر اطمینان رسوب گرفتگی آن می باشد. معمولا رسوب گرفتگی بین دیافراگم شیر اطمینان می باشد.

در این صورت تعویض شیر لازم نیست و تنها می توان رسوبات را شست و شو داد. گاهی نیز ممکن است نشتی به سبب دلایلی چون ضعیف شدن فنر در شیر اطمینان، از بین رفتن دیافراگم شیر اطمینان و… صورت بگیرد.

در این موارد بهترین راه اقدام به تعویض کلی شیر می باشد. دقت کنید که لازم است هنگام خرید شیر اطمینان جدید به مواردی مانند کیفیت و انتخاب نوع مناسب آن دقت نمایید.

شیر های اطمینان در گذشته تنها از آلیاژ برنج ساخته می شدند اما امروزه می توان انواع پلاستیکی آن ها را نیز در بازار مشاهده نمود.

همچنین بخوانید درباره: آشنایی با نحوه عیب یابی و تعویض سنسور دمای آب گرم

دلایل خرابی شیر اطمینان

از جمله دلایل خراب شدن شیرهای اطمینان  می توان به  موارد زیر اشاره نمود:

  • اگر شیر اطمینان با فشاری بیش تر از حد استاندارد مواجه شود ممکن است دچار آسیب شود
  • باز ماندن شیر پرکن
  • خراب شدن منبع انبساط
  • گرمای بیش از حد
  • فرسودگی و ضربه دیدن شیر
  • و…

نحوه ی تعمیر شیر اطمینان سه بار پکیج

بهترین کار برای تعمیر شیر اطمینان سه بار پکیج کمک گرفتن از تعمیر کار متخصص می باشد. زیرا با توجه به حساسیت این قطعه انجام هرگونه عمل ناشیانه ای موجب بروز مشکلات جدی در آن می شود.

اما در صورتی که در امر تعمیرات دارای تخصص می باشید می توانید برای تعویض این قطعه به  شیوه ی زیر عمل نمایید:

در مرحله ی اول لازم است ابتدا  پکیج را خاموش کرده و آب داخل آن را تخلیه کنید.  برای انجام این کار لازم است ابتدا آب گیری دستگاه را متوقف کنید.

و سپس کمی صبر کنید تا پکیج و آب درون آن خنک شود. پس از خنک شدن پکیج و آب داخل آن، لازم است تا آب درون پکیج را با استفاده از شیر تخلیه به طور کامل خالی کنید. با این کار فشار دستگاه به مقدار صفر می رسد.

سپس با استفاده از ابزاری مناسب، شیر اطمینان قدیمی را باز کرده و شیر اطمینان جدید را با آن جایگزین کنید.

محل شیر اطمینان به طور معمول در قسمت پایینی پکیج و میان شلنگ و آب سرد می باشد. این شیر معمولا آبی رنگ و یا مشکی رنگ می باشد.

در صورتی که شیر اطمینان شما دارای لوله‌ی تخلیه نیز می باشد لازم است تا آن را نیز تعویض کنید. پس از اتمام تعویض نیز لازم است تا پکیج را روشن نموده و چک کنید که هیچ نشانه ای از نشتی نداشته باشد.

گاهی نیز ممکن است مشکل شیر اطمینان تنها رسوب گرفتگی باشد که در این صورت لازم است  شیر را باز نموده و شستشو دهید . معمولا رسوب گرفتگی  بین دیافراگم شیر اطمینان می باشد.

تعمیر شیر اطمینان سه بار پکیج

جمع بندی

شیر اطمینان سه بار پکیج یکی از قطعه های مهم در پکیج ها به شمار می رود. علت این اهمیت تنظیم فشار و عدم اجازه به  بالا رفتن فشار می باشد.

زیرا بالا رفتن فشار می تواند موجب آسیب زدن به قطعات پکیج می شود. معمولا زمانی که شوفاژ دارای نشتی می باشد می توانیم احتمال دهیم که شیر اطمینان سه بار پکیج دارای مشکل شده است

و لازم است نسبت به تعمیر و یا تعویض آن اقدام نماییم. بهترین کار برای تعمیر شیر اطمینان سه بار پکیج سپردن آن به تعمیرکار می باشد.

زیرا با توجه به حساسیت این قطعه، هرگونه دخالت ناشیانه می تواند منجر به بروز مشکلات زیادی در پکیج شود.

دیدگاهتان را بنویسید