سرویس کولر گازی چیست و چگونه آن را انجام دهیم؟

سرویس کولر گازی خدمات شرکت سازنده کولر است که با استفاده از این خدمات می توانید عمر کولر گازی خود را افزایش دهید. با سرویس کردن مصرف انرژی کولر گازی شما نیز کنترل می شود.

سرویس کولر گازی

خدماتی که سرویس کولرهای گازی ارائه داده می شود شامل موارد زیر است:

– نصب کولر گازی

– تعمیر کولر گازی

– شستشوی (پنل داخلی و خارجی) کولر گازی

– تست کردن تمام اجزای کولر گازی

– فروش قطعات کولرهای گازی (که شامل همه برندها می شود)

نظافت و شستشوی کولر گازی از مهمترین سرویسی است که شرکت های سازنده به مشتریان خود ارائه می دهند.

توجه داشته باشید که در روزهای گرم تابستان قبل از استفاده از کولر حتما آن را سرویس کنید تا محیطی خنک داشته باشید. یکی از مزایای کولر گزای این است که سبب کاهش دمای اتاق می شود. در واقع، دمای اتاق  را به گونه ای تنظیم می کند که قابل تحمل باشد.

در برخی مواقع، کولر گازی خوب کار نمی کند و به خدمات یا تعمیر نیاز دارد. برای بهره مندی از این خدمات باید هزینه ای پرداخت شود. سرویس کولر گازی کم هزینه ترین و بهترین کار برای رفع مشکل آن است.

سرویس کولر گازی در مقایسه با این باور عمومی که این یک کار پیچیده و خسته کننده است، کار بسیار ساده‌ای است. اگر برای اولین بار این کار را انجام میدهید ممکن است کمی مشکل یا گیج کننده به نظر برسد اما پس از انجام آن ملاحظه خواهید کرد، کار چندان سختی نیست. در این مقاله مراحل سرویس کولر گازی را به شما می گوییم تا بتوانید به راحتی این کار را انجام دهید.

سرویس کولر گازی

قبل از سرویس کولر گازی حتما قسمت خارجی آن را تمیز کنید.

سرویس کولر گازی شما بدون تمیز کردن واحد خارجی تکمیل نخواهد شد. تمیز کردن سطح خارجی کولر گازی کار ساده ای است. با استفاده از یک شلنگ آب می توانید تمام بخش های کندانسور را بشویید. دقت کنید آبی که از قسمت خارجی کولر خارج می شود تمیز باشد. قسمت خارجی دیگر کولر که نیاز به نظافت دارد، پروانه فن است. پروانه را به وسیله آب پرفشار می توانید تمیز کنید. پس از آن بدنه خارجی کولر را تمیز کنید تا سرویس کولر شما کامل  شود.

هزینه سرویس کولر گازی

با توجه به برندها و مدل های کولر گازی هزینه سرویس ها نیز متغیر است. البته برخی خداما در زمان سرویس کولر گازی به صورت رایگان انجام می شود. این خدمات شامل موارد زیر است:

تست سلامت موتور – تست آمپراژ دستگاه  – تست ولتاژ برق تغذیه – تست فشار گاز دستگاه

سرویس کولر گازی

مراحل سرویس کولر گازی

1- کولر گازی را خاموش کنید.

ابتدا کولر گازی را خاموش کنید و از خاموش بودن آن اطمینان حاصل کنید. این مرحله شامل همه انواع کولر گزای (پرتابل، ثابت، دست دوم و…) می شود

2- فیلتر و قاب کولر گازی را باز کنید.

برای اینکه بتوانید به کویل های خنک کننده دسترسی پیدا کنید حتما قاب و فیلتر کولر گازی را باز کنید. در برخی مدل های کولر گازی برای دسترسی به کویل های خنک کننده می توانید فیلتر و قاب جولی کولر گازی از جای خود خارج کنید.

 3- با استفاده از اسپری مخصوص، کویل‌های خنک کننده اسپلیت را تمیز کنید.

اگر کولر گازی شما بوی بد گرفته است، کپک زده است، رسوبات در آن انباشته شده است با استفاده از این اسپری های پاک کننده علاوه بر بالا بردن گرمای جذب کویل های خنک کننده می توانید سایر مشکلات آن را نیز برطرف کنید. برای اینکه کار شما نتیجه بهتری داشته باشد می توانید کویل ها را به صورت مستقیم اسپری کنید.

سرویس کولر گازی

 4- فیلترهای اسپلیت را تمیز کنید.

تمیز بودن فلیترهای اسپلیت خیلی مهم است. سعی کنید هر  دو روز یک بار آنها را تمیز کنید. با استفاده از آب به راحتی می توانید این کار را انجام دهید. در صورتی که فیلتر شما گم شده باشد می توانید به راحتی فیلتر دیگری جایگزین آن کنید. علاوه بر آب می توانید از محلول های شست و شوی برای تمیز کردن فیلتر ها استفاده کنید. به هیچ وجه تمیز کردن فیلترها را نادیده نگیرید.

 5- قاب و فیلترهای اسپلیت را نصب کنید.

پس از شست و شوی فیلترها آن ها را در جای خود و به درستی نصب کنید.

6- کولر گازی را روشن کنید.

پس از شستن قاب و فیلترها کولر گازی را در حالت سرمایشی روش نکنید. هوای مرطوب و گرم با عبور از کویل های خنک کننده تقطیر می شود. این بخار و تقطیر ایجاد شده کویل را می شوید و تمیز می کند و علاوه بر آن از ایجاد گرد و غبار بر روی آن جلوگیری می کند. در این حالت،گرد و غبارهای ایجاد شده در کویل ها به صورت قطره قطره به صفحه زیرین آن می ریزد و سپس از محفظه کولر خارج می شود.

7- برق اسپلیت را قطع کنید.

در این مرحله، برای جلوگیری از خطر برق گرفتگی برق کولر گازی را قطع کنید.

 8- کویل های بیرونی کولر گازی را بررسی کنید.

همانطور که می دانید، کویل های قرار گرفته در قسمت بیرونی کولر گازی نقش مهمی در انتقال حرارت و خنکی دارند. به همین دلیل همیشه آنها را کنترل کنید.

سرویس کولر گازی

 9- کویل های بیرونی را تمیز کنید.

از آنجا که کویل های بیرونی کولر گازی به صورت دائم با آب ( باران) در ارتباط هستند، نیازی به شستشوی دائم ندارند. در صورتی که در منطقه آلوده و پر گردوغبار زندگی می کنید، سعی کنید همیشه این قسمت را تمیز کنید. می توانید از اسپری های مخصوص شستش و شو برای تمیز کردن کویل ها استفاده کنید. بعد از اینکه اسپری را به کویل زدید، 15 دقیقه صبر کنید و سپس محلول ریخته شده بر روی کویل را پاک کنید.

 10- برق اسپلیت را وصل کرده و دوباره عملکرد کولر گازی را بررسی کنید.

مود (Mode)  کولر گازی در حالت سرمایش قرار دارد.  با استفاده از ترموستات کولر را در حالت خنک ترین دما تنظیم کنید. دقت کنید که هوای خروجی کولر  باید خنک و خوش بو باشد. در غیراینصورت کولر شما نیاز به سرویس مجدد دارد.

جهت تعمیرات و سرویس کولر گازی خود، با دکتر فنی تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید