تعمیر فلوسوئیچ و فلومتر پکیج

چگونگی تعمیر فلوسوئیچ و فلومتر پکیج

یکی از تاثیرگذارترین این قطعات در پکیج ها، فلوسوئیچ و فلومتر پکیج هستند که بهتر است در زمان خرابی آن ها، برای تعمیر فلوسوئیچ و فلومتر پکیج و تعمیر پکیج باید اقدام کنید.

سیستم های گرمایشی یکی از تجهیزات مهمی هستند که با زندگی ما دخیل شده اند و نمی توان وابستگی زندگی را به این سیستم ها انکار کرد. پکیج های دیواری از جمله مهم ترین این سیستم ها هستند که برای به کار افتادن، به سایر قطعات مهم نیازمند هستند.

تعمیر فلوسوئیچ و فلومتر پکیج

فلوسوئیچ و فلومتر پکیج چیست؟

در ابتدا وقتی که قرار است راجع به تعمیر این قطعات مهم در پکیج صحبت کنیم، ابتدا لازم است بدانید که اصلا این دو قطعه مهم در پکی های دیواری چیست و چه نقشی را به عهده دارند.

به این صورت می توانیم در تعمیر آن به درک کاملی دست پیدا کنیم. حتما بارها برایتان سوال شده است که چگونه پکیج آب مصرفی مورد نیاز را گرم می کند و در اختیار شما قرار می دهد.

چطور با چرخش شیر به سمت آب گرم، پکیج تشخیص می دهد که به آب گرم نیاز داریم. لازم است بدانید که این وظیفه مهم به عهده فلومتر آب است.

شاید تصور کنید که فلوسوئیچ و فلومتر پکیج هر دو یکی هستند. ولی اینطور نیست و فلو سوئیچ با فلومتر متفاوت است.

فلوسوئیچ در اصل یک قطعه مهم در مسیر آب است که باز شدن شیر آب گرم را تشخیص داده و سنسور آب گرم فعال می شود.

در پکیج های جدید قطعه ای به نام فلومتر، جایگزین این قطعه شده است. در واقع چیزی که جالب است؛

اینجاست که کلمه فلو به معنای جریان و سوئیچ به معنای کلید است. پس فلوسوئیچ مسئول باز شدن شیر آب گرم می باشد که کاربرد فراوانی دارد.

به این صورت زمانی که شیر آب گرم باز می شود، یک شناور تفلونی درون فلوسوئیچ قرار دارد که به سمت بالا حرکت می کند و این حرکت بخ دلیل وجود یک آهنربا به روی این شناور است.

به این صورت برد دستگاه پیام را دریافت کرده و با باز شدن شیر آب، پکیج را برای گرم کردن آب روشن می کند. سپس با بستن این اتصال از بین می رود.

فلومتر نیز زمانی که شیر آب گرم باز می شود، جریان آب از داخل فلومتر، توربین را به گردش در آورده و در نتیجه سنسور جریان آب را به برد می فرستد. این قطعه نسبت به فلوسوئیچ پیچیده تر و پیشرفته تر است.

این قطعه بعد از آب ورودی به پکیج قرار گرفته است که به این دلیل می تواند عکس العملی سریع نسبت به اندازه گیری آب ورودی داشته باشد.

این قطعه یک پروانه توربینی شکل دارد که یک ساچمه مغناطیسی شکل درون آن قرار گرفته است.

پس در زمان باز شدن آب گرم، آب سرد ورودی به پکیج از درون صافی عبور کرده و باعث حرکت توربین می شود که نتیجه آب به حرکت در آوردن ساچمه نیز است.

انواع فلومتر و فلوسوئیچ

با توجه به عملکرد عالی این دو قطعه، هر یک از آن ها در انواع مختلفی تقسیم بندی شده اند که بهتر است با آن ها آشنا شوید.

انواع فلومتر پکیج

  • فلومتر با فرکانس بالا که به دلیل نوع پروانه ای که دارند، با آب برخورد بیشتری می کنند و سطح بیشتری از آن ها با آب در تماس است.
  • فلومتر با فرکانس پایین که با توجه به نوع پروانه ای که دارند، با آب برخورد کمتری دارند و فرکانس کمتری را به برد ارسال می کنند.

انواع فلوسوئیچ

  • فلوسوئیچ پدالی، که فنر برگشت و سنسوری که در آن وجود دارد، باعث شده تا این قطعه کارایی بیشتری نسبت به سایر مدل ها داشته باشد.
  • فوسوئیچ پیستونی دارای یک پیستون است که به کمک جریان گاز یا مایع، درون یک مجرا حرکت و سیستم را به راحتی بررسی می کند.

همچنین بخوانید درباره: تعمیر پمپ سیرکولاتور پکیج

تعمیر فلوسوئیچ و فلومتر پکیج

یکی از مهم ترین و حساس ترین قطعات در پکیج؛ فلوسوئیچ و فلومتر هستند که برای اعلام باز بودن آب مصرفی به برد کنترل به کار برده می شوند.

البته فلومتر علاوه بر آن، وظیفه گزارش دبی خروجی آب را نیز به وسیله شعله کم یا زیاد به عهده دارد.

لازم است که برای جلوگیری از آسیب و خرابی، این قطعات تست شوند و مورد بررسی قرار بگیرند. در غیر این صورت باید برای تعمیر فلوسوئیچ و فلومتر پکیج اقدام کرد که مراحل مخصوص به خودش را دارد.

لازم به ذکر است که در بیشتر مواقع اگر این قطعه کاملا معیوب شده باشد، امکان تعمیر آن وجود ندارد و نیازمند تعویض قطعه است.

ولی در 50 درصد مواقع می  توان به وسیله یکسری راهکارها، برای تعمیر کردن آن ها اقدام کرد.

یکی از مشکلاتی که اغلب برای این قطعات ایجاد می شود، این است که پروانه فلوسوئیچ و آهنربای فلومتر دچار رسوب می شوند

که در این صورت سنگ ریزه مانع از این می شود که فرمان باز بودن آب به برد ارسال شود. بنابراین قبل از آن که برای تعویض این قطعات اقدام کنید، بهتر است که ابتدا رسوب گیری شود.

همچنین می توانید با اقدام به جابجایی شیلنگ های سرد و گرم زیر پکیج نموده. چند بار آب را باز و بسته کنید.

سپس شیلنگ ها را سر جایش قرار داده و اگر پروانه فلوسوئیچ و یا آهنربای فلومتر به هر دلیلی گیر کرده باشند، با برعکس شدن جریان آب مشکل خواهند داشت.

در غیر این صورت باید برای تعویض آن ها اقدام کرد که این کار مراحل مربوط به خودش را دارد که باید به آن ها توجه کنید.

مراحل تعمیر فلوسوئیچ و فلومتر پکیج و یا بهتر بگویم تعویض این قطعات باید طبق اصول خاصی صورت بگیرد تا به سایر قطعات  دیگر پکیج آسیب وارد نشود.

برای تعویض بهتر است ابتدا گاز و برق دستگاه قطع شود، سپس شیر آبی که پکیج به آن وصل است را کامل بسته و به سراغ قاب پکیج بروید.

آن را جدا کرده و با فشار دادن دکمه فنری جلوی پکیج آن ها را یکی یکی خارج کنید. شیر پرکن را باز کرده و آب را صورت کامل تخلیه کنید.

سپس کنترل پنل را پایین کشیده و در این صورت فلوسوئیچ را می بینید. این قطعه استوانه ای شکل مشکی رنگ، باید سیم هایش از برد پکیج جدا شود.

سپس بدنع فلوسوئیچ را که توسط مغزی به درون لوله متصل است جدا کرده و بعد از برداشتن نگهدارنده فلوسوئیچ را بردارید. به این صورت قطعه جدید را جایگزین کنید.

تعمیر فلوسوئیچ و فلومتر پکیج

سخن آخر

تعمیر فلوسوئیچ و فلومتر پکیج نیازمند تخصص خاصی است که به راحتی قابل انجام نیست و باید تعمیر و تعویض این قطعات مهم را به دست کارشناسان متخصص بسپارید.

مجموعه دکتر فنی در تعمیر انواع مختلف پکیج ها مانند تعمیر پکیج فرولی و تعمیر پکیج تاچی و تعمیر پکیج ایران رادیاتور و تعمیر پکیج بوتان و تعمیر پکیج ایساتیس و تعمیر پکیج اریستون و … مهارت خاصی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید